log

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

زندگی نامه حضرت علی (ع) و حرف های نگفته - آموزش نماز خواندن نحوه غسل کردن و وضو گرفتن نحوه تیمم و نحوه نماز خواندن و شکیات نماز
زندگینامه حضرت علی . علی که بود؟ مسائل دینی روز

 آموزش غسل
گاهی طهارت لازم برای نماز، با غسل است. کسی که جنب باشدو یا به سببی دیگر(غسل‌های واجب عبارتند از غسل جنابت‌، غسل میت و غسل مس میت‌)، غسل بر او واجب شود، باید تمام بدن را بشوید، که به دو صورت می توان انجام داد: "ترتیبی" و "ارتماسی". 

انواع غسل

غسل ترتیبی

قبل از غسل ابتدا بدنمان را می شوییم و ناپاکی ها را کاملا پاک می کنیم و بعد با نیت کردن شروع به غسل می کنیم:
در غسل ترتیبی ابتدا سر و گردن شسته می شود(ابتدا سر بعدا صورت و در آخر گردن .گوش ها را می توان هنگام شستن سر یا صورت شست)، سپس نیمه راست بدن از شانه راست  تا زیر پای راست و بعد از آن نیمه چپ بدن یعنی از شانه چپ تا زیر پای چپ. بهتر است هنگام شستن نیمه های بدن کمی از نیمه دیگر بدنمان را بشوییم تا جایی نباشد که آب نرسد. عورتین را می توان هنگام شستن نیمه راست یا چپمان شست و فرقی ندارد نوبت نیمه راست باشد یا چپ ولی بهتر است در همان ابتدا یعنی نوبت شستن نیمه راست شست. 

برای غسل کافی است در شستن هر قسمت از بدن، با ریختن یک یا چند مشت آب و کشیدن دست، تمام بدن را همانگونه که در وضو شسته می شود، بشوید.
غسل هم مانند وضو باید برای اطاعت دستور خداوند انجام شود.
1- شستن سر و گردن



2- شستن طرف راست بدن



3- شستن طرف چپ بدن





غسل ارتماسی

برای غسل ارتماسی، باید آب به قدری باشد که تمام بدن زیر آب برود. پس اگر به قصد غسل کردن و اطاعت فرمان خداوند داخل نهر آب یا استخر یا دریا رفته و آب تمام بدن را فراگیرد غسل صحیح است.
آموزش وضو
وضو
برای عبادت وبندگی در پیشگاه خداوند مهربان و گزاردن نماز، باید ابتدا خود را پاکیزه کرده، وضوبگیریم؛ یعنی - به دستوری که گفته می شود – دست و صورت خود را بشوییم و با چهره ای شاداب، آماده نماز شویم. اهل تسنن وضو گرفتنشان مانند این است که می خواهند استحمام کنند در صورتی که وضو آماده شدن برای نماز خواندن در پیشگاه خدای متعال است نه استحمام. پس بهتر است بدنمان پاک باشد و وضو بگیریم.  امام رضا (ع) فرمود: "آن که به عبادت خدای بزرگ می ایستد، باید خود را از آلودگیها پاک کند، از سستی و بی حالی دور باشد و با وضو، خود را برای سخن گفتن با خدای توانا، پاک و آماده سازد". وضو، سبب پاکیزگی بدن وصفای روان آدمی است. البته در برخی موارد باید به جای وضو "غسل" کرد که بعد از درس وضو به آن می پردازیم. هرگاه کسی به دلائلی نتواند وضو بگیرد یاغسل کند باید به جای آن، عمل دیگری به نام "تیمم" انجام دهد که با چگونگی آن نیز آشنا خواهیم شد.



اهمیت وضو

وضو کلید ورود به نماز است.
نماز بدون وضو، نماز نیست.
وضو جزو ایمان است.
وضو نظافت جسم است.
وضو نشاط روح است.
وضو وسیله نزدیکی به خداست.
وضو اجازه ورود به نماز است.
کسی که وضو دارد در حال عبادت است.
دست زدن به قرآن و نام خدا بدون وضو حرام است.
وضو کفاره گناهان کوچک است.
وضو نور معنوی است.


مستحبات وضو

قبل از وضو مستحب است دستها را تا مچ بشوییم.(دقت شود که تا برجستگی مچها )
بهتر است با آب سرد وضو بگیریم.
مستحب است که آب وضو را خشک نکنیم.
مستحب است هنگام وضو گرفتن، رو به قبله بایستیم.
مستحب است قبل از وضو مسواک بزنیم.
مستحب است هنگام وضو، آب در دهان بگیریم و بگردانیم.
مستحب است هنگام وضو، آب را در بینی کرده، آن را بالا بکشیم.
هنگام وضو انگشتان را باز کنیم تا کاملاً شسته شود.
خواندن سوره قدر و دعا نیز در هنگام وضو گرفتن مستحب است.


واجبات وضو

1- نیت (می خواهم وضو بگیرم برای نماز خواندن جهت تقرب به خدای متعال یا
می خواهم وضو بگیرم برای نماز خواندن قربةً الی الله ) (اگر در نیت برای چیز دیگری به غیر از نماز خواندن وضو بگیریم با آن وضو نماز باطل است)(اگر قبل از وضو نیت یادمان رفت و وضو گرفته باشیم وضو صحیح است چون می خواستیم برای نماز خواندن وضو بگیریم)
2- شستن صورت
3- شستن دستها
4- مسح سر
5- مسح پا




آموزش وضو


چگونه وضو بگیریم؟

بهتر است، پیش از وضو، دستها را تا مچ بشوییم، ولی این شستن، جزو اعمال وضو نمی باشد.



پس اینگونه وضو می گیریم:
پیش از هر چیز نیت می کنیم، یعنی با قصد انجام وضو و برای اطاعت از دستور خداوند عالم، وضو را آغاز می کنیم.
1- به نیت وضو صورت را از بالا به پایین – از جایی که موی سر روییده تا چانه با دست راستمان – می شوییم.
به حالت دست در عکس توجه کنید از رستنگاه موی سر تا چانه



2- پس از شستن صورت دست چپمان را پر از آب می کنیم ، دست راست را از آرنج تا نوک انگشتان، از بالا به پایین، می شوییم. دقت شود که از بالا به پایین نه از پایین به بالا در مردان آب را به آرنج می ریزند و به پایین می کشند و اغلب در زنان آب را به داخل دست یعنی از انتهای بازو می ریزند و به طرف پایین می کشند



3- بعد از شستن دست راست، دست چپ را مانند دست راست می شوییم.



4- بعد از شستن صورت و دست ها با رطوبتی که بر دست راست مانده، جلوی سر را مسح می کنیم؛

یعنی دست را بر سرگذاشته و با نوک انگشتان  از فرق سر تا رستنگاه (کمی به طرف پیشانی) می کشیم.

اغلب علما گفته اند که نباید دست به پیشانی برسد پس کمی مانده به رستنگاه کافیست


5- پس از مسح سر، پای راست را باز با دست راست از نوک انگشت تا آخر روی پا (مفصل) مسح می کنیم.



6- و در پایان پای چپ را مانند پای راست با دست چپ مسح می کنیم و با این عمل وضو تمام می شود.




وضوی جبیره ای


1-چیزی که بر زخم می بندند و دوایی که بر آن می زنند "جبیره" نام دارد.



2- اگر دست یا صورتمان زخم است و آب برای آن ضرر دارد، باید پارچه پاکی و یا چیز دیگری؛ مثلا چسب بر آن گذاشته و هنگام شستن دیگر جاها، بر آن قسمت هم دست تر بکشیم.


3- اگر روی زخم بسته شده و نمی شود آن را باز کرد، باید هنگام وضو، دست تر بر آن بکشیم و اگر پارچه یا چیزی که روی زخم است، نجس باشد، باید پارچه پاکی رویش بگذاریم و دست تر بر آن بکشیم.




4- اگر سر یا پا (محل مسح) زخم باشد، به گونه ای که نشود روی آن را مسح کرد؛ چنانچه جایی از محل مسح باقی است باید همان قسمت را مسح کنیم؛ مثلا دو انگشت پا زخم و دیگر انگشتان سالم است، باید بر قسمت سالم دست بکشیم و وضو صحیح است، و اگر جای مسح باقی نیست؛ مثلا تمام پا، باندپیچی شده است، باید روی همان را مسح کنیم.


5- اگر به جهتی دیگر، غیر از زخم؛ مثلا شکستگی، آب برای اعضای وضو ضرر داشته باشد، باید به همان دستوری که گفته شد، وضوی جبیره ای بگیریم.


6- در وضوی جبیره ای نیز، صورت ودستها باید از بالا به پایین شسته شود. پس اگر قسمت بالای دست یا صورت را جبیره پوشانده، ابتدا باید دست بر آن بکشیم و در ادامه، قسمت پایین را بشوییم.


7- اگر انسان بتواند وضوی جبیره ای بگیرد، باید به وظیفه خود عمل کند و تیمم تنها کافی نیست.


 آموزش تیمم

اگر آب برای وضو یاغسل موجود نیست، یا آب برای بدن ضرر دارد، یا برای انجام وضو و غسل وقت نباشد، یا نگه داشتن آب برای آشامیدن و حفظ جان لازم باشد، به جای آن تیمم می کنیم؛ یعنی با خضوع تمام در مقابل پرودگار عالم، کف هر دو دست را با هم، بر خاک یا سنگ یا ریگ یا کلوخ می زنیم و بر پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر روییده تا روی ابروها وبالای بینی می کشیم و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست (از مچ تا نوک انگشتان) می کشیم وبعد از آن کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ می کشیم. خاک یا چیز دیگری که بر آن تیمم می کنیم، باید پاک و تمیز باشد.

حضرت علی (ع) از تیمم کردن بر خاکهای کنار کوچه ها (که معمولا آلوده است) نهی کرد.
تیمم هم مانند وضو و غسل باید برای رضای خداوند و عمل به دستور او انجام شود.برای تیمم باید انگشتر را از دست بیرون آوریم و اگر مانع دیگری بر پیشانی یا دستها وجود دارد بر طرف کنیم.
برای آنکه یقین کنیم تمام پشت دست مسح شده باید مقداری بالاتر از مچ را هم مسح کنیم، ولی مسح بین انگشتان لازم نیست.برای تیمم باید کف دست را بر پیشانی و روی دستها بکشیم، و اگر پیشانی یا دستها از زیر آن کشیده شود، صحیح نیست.**در تيمم بدل ازغسل** بعد از نيت به دستوري كه در بالا گفته شد دستها را بر زمين بزند و به پيشاني و دستها بكشد و بنا بر احتياط مستحب يك مرتبه ديگر دستها را بر زمين بزند و به پشت دستها بكشد و بهتر است
تيمم چه بدل از وضو باشد چه بدل از غسل به اين ترتيب انجام شود: يك مرتبه دستها را بر زمين بزند و به پيشاني و پشت دستها بكشد و يك مرتبه ديگر نيز بر زمين بزند و پشت دستها را مسح نمايد. **



1- زدن کف دو دست بر زمین


2- کشیدن دستها بر پیشانی و دو طرف آن



3- کشیدن دست چپ بر دست راست



4- کشیدن دست راست بر دست چپ



اوقات نماز خواندن
نماز صبح

وقت نماز صبح، از اذان صبح است تا طلوع آفتاب و بايد در اين فرصت خوانده شود.


نماز ظهر و عصر

وقت نماز ظهر وعصر، از نيمروز (ظهر) است تا مغرب، که نمازگزار بايد در اين فاصله، ابتدا نماز ظهر را بخواند و پس از آن، نماز عصر را.



نماز مغرب و عشا

از اذان مغرب – که کمي بعد از غروب آفتاب است – تا نيمه شب، وقت نماز مغرب و عشا است و بايد نماز مغرب، قبل از عشا خوانده شود.
بهتر است انسان، نماز را در اول وقت بخواند، و هرچه به اول وقت نزديکتر باشد ثواب بيشتري دارد.
اگر کسي نمازهاي خود را در وقت تعيين شده نخواند گناه کرده و بايد بعداً به نيت "قضا" بخواند.


وقت نمازهاي غير هميشگي (که در زمانهاي مخصوص واجب شود)

1- نماز آيات؛ زماني واجب مي شود که زلزله شود يا خورشيد و يا ماه بگيرد (کسوف يا خسوف شود). همچنين اگر رعد و برق شديد شود يا بادهاي سياه وزرد و سرخ بوزد که بيشتر مردم بترسند.

2- نماز ميت؛ وقتي واجب مي شود که فرد مسلماني از دنيا برود. اگر حتي يک نفر هم بر مرده نماز بخواند کافي است.

3- نماز طواف؛ دو رکعت است و بعد از طواف خانه خدا، در حج يا عمره واجب مي شود.

4- نماز نذر؛ اگر کسي نذر کند که نمازي بخواند، بايد به آن نذر عمل کند واگر وقت مخصوصي را براي آن مشخص کرده، بايد در همان وقت بخواند.


اذان واقامه


اذان

"اذان" شعار توحيدي مسلمانان است.
"اذان" شهادت بريگانگي خداوند و رسالت پيامبر خداوند است.
"اذان" بانگ بيدار باش براي عبادت پروردگار جهان است.
"اذان" اعلام فرا رسيدن وقت نماز است.
هنگام سپيده صبح، ظهر، و در نخستين لحظات شب، هنگام تاريک شدن هوا، در هر منطقه اسلامي با آهنگ روح نواز اذان، به همه اعلام مي شود که: "وقت نماز فرا رسيده".
اذان اينگونه گفته مي شود:

1- الله اکبر 4 مرتبه
2- اشهد ان لا اله الا الله 2 مرتبه
3- اشهد ان محمدا رسول الله 2 مرتبه
4- اشهد ان عليا ولي الله 2 مرتبه
5- حي علي الصلاه 2 مرتبه
6- حي علي الفلاح 2 مرتبه
7- حي علي خير العمل 2 مرتبه
8- الله اکبر 2 مرتبه
9- لا اله الا الله 2 مرتبه

مستحب است در آغاز نماز، ابتدا اذان گفته و سپس نماز را شروع کنيم.
اقامه

  بعد از اذان، بهتر است اقامه را هم بخوانيم و سپس نماز را شروع کنيم، بدين ترتيب:
1- الله اکبر 2 مرتبه
2- اشهد ان لا اله الا الله 2 مرتبه
3- اشهد ان محمدا رسول الله 2 مرتبه
4- اشهد ان عليا ولي الله 2 مرتبه
5- حي علي الصلاه 2 مرتبه
6- حي علي الفلاح 2 مرتبه
7- حي علي خير العمل 2 مرتبه
8- قد قامت الصلاه 2 مرتبه
9- الله اکبر 2 مرتبه
10- لا اله الا الله 1 مرتبه

قبل از وارد شدن به متن نماز، بار ديگر، مقدمات نماز را فهرست وار يادآور مي شويم:
1- نمازگزار بايد براي نماز وضو بگيرد و اگر نمي تواند وضو بگيرد، تيمم کند.
2- بدن ولباس خود را از آلودگيها پاک کند.
;3- بدن خود را با لباس پاک ومباح بپوشاند.
4- وقت نماز را رعايت کند، نماز را قبل از وقت شروع نکند و به بعد از وقت هم نگذارد.
5- مکاني که بر آن نماز مي خواند، مباح باشد.
6- رو به قبله بايستد.
7- بهتر است، اذان و اقامه هم بگويد.


برپايي نماز




تکبيرة الاحرام


   "نماز" با گفتن "الله اکبر" آغاز مي شود، گفتن "الله اکبر" در آغاز نماز به معناي جدايي از غير خدا و پيوستن به اوست.
اعلام بزرگي پروردگار و دوري جستن از تمام قدرتهاي دروغين است.
با اين تکبير به حريم نماز وارد مي شويم و برخي کارها بر ما حرام مي شود.
هنگامي که نماز را شروع مي کنيم بايد متوجه باشيم که چه نمازي را مي خوانيم؛ مثلا نماز ظهر است يا عصر و آن را تنها براي اطاعت فرمان خداوند بجا آوريم که اين همان "نيت" است و از اجزاي اصلي نماز به شمار مي آيد.
از آغاز تا پايان نماز بايد از اين کارها که نماز را باطل مي کند بپرهيزيم:
1- خوردن و آشاميدن.
2- روي از قبله برگرداندن.
3- سخن گفتن.
4- خنديدن.
5- گريستن.
6- بهم زدن صورت نماز. مثل راه رفتن.
7- کم يا زياد کردن اجزاي اصلي نماز؛ مانند رکوع.
هنگام گفتن "الله اکبر" مستحب است، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببريم.


قرائت
  پس از گفتن "الله اکبر" سوره حمد را مي خوانيم:
بسم الله الرحمن الرحيم
(الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ)


قرائت

  پس از سوره حمد، يک سوره ديگر از قرآن را مي خوانيم به عنوان نمونه، مي توان سوره توحيد را خواند:
سوره توحيد
بسم الله الرحمن الرحيم
(قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ )

پسرها و مردان بايد نماز صبح و مغرب و عشا، حمد و سوره را (در رکعت اول و دوم) بلند بخوانند ولي دخترها وبانوان، اگر نا محرم صداي آنان را نشنوند مي توانند بلند بخوانند و در نماز ظهر عصر همه بايد حمد وسوره را آهسته بخوانند.

انسان بايد نماز را ياد بگيرد که غلط نخواند و کسي که اصلا نمي تواند صحيح آن را ياد بگيرد، بايد هر طور که مي تواند بخواند و بهتر آن است که نماز را به جماعت بجا آورد.


رکوع

  پس از تمام شدن حمد وسوره سر به رکوع خم مي کنيم و دستها را به زانوها مي گذاريم و مي گوييم:
"سبحان ربي العظيم وبحمده"
و يا مي گوييم: "سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله"


سجده

  سپس سر از رکوع برداشته (مي ايستيم) و آنگاه به سجده مي رويم و هفت عضو بدن؛ يعني پيشاني، کف دو دست، سر زانوها و نوک انگشتان بزرگ پا را بر زمين گذاشته و مي گوييم:
"سبحان ربي الاعلي وبحمده"
يا "سبحان الله" را سه مرتبه تکرار مي کنيم.
در سجده نماز، بايد پيشاني را روي خاک يا سنگ يا چيزهاي ديگري از زمين بگذاريم.
سجده بر چيزهايي که از زمين مي رويد و براي خوراک و پوشاک انسان مصرف نمي شود نيز صحيح است.
مهر نماز که بيشتر در بين ما معمول است، در حقيقت قطعه خاک پاکيزه اي است که نمازگزار همراه خود دارد تا براي سجده، پيشاني را روي آن بگذارد.


سجده دوم

  پس از سجده اول ، مي نشينيم و بار ديگر به سجده رفته و سجده دوم را مانند سجده اول بجا مي آوريم.
با تمام شدن سجده دوم، يک رکعت نماز به پايان مي رسد؛ يعني تا بدينجا، رکعت اول نماز را خوانده ايم، بنابراين بطور خلاصه، رکعت اول نماز عبارت است از:
1- تکبيره الاحرام (گفتن "الله اکبر" در آغاز نماز).
2- قرائت (خواندن حمد و سوره).
3- رکوع و ذکر آن.
4- دو سجده و ذکر آنها.



رکعت دوم

  پس از تمام شدن رکعت اول نماز، بدون آن که صورت نماز به هم بخورد و يا فاصله اي ايجاد شود، از جا برخاسته، بار ديگر مي ايستيم و حمد و سوره را به همان ترتيبي که در رکعت اول نماز گفته شد، مي خوانيم.


قنوت


  در رکعت دوم نمازهاي روزانه، بعد از تمام شدن حمد و سوره و قبل از رکوع، مستحب است، دستها را روبروي صورت گرفته و به کف دستانمان نگاه کنیم  ودعايي بخوانيم؛ اين عمل را "قنوت" گويند.
در قنوت مي توان اين دعا را خواند:
"ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسن وقنا عذاب النار" یا هر دعایی خواستیم می توانیم بخوانیم بهترین دعا در قنوت آرزوی سلامتی آقا امام زمان است و دعای فرج او  
پيامبر خدا (ص) فرمود: "کسي که قنوت نمازش طولاني تر باشد، حسابرسي او در روز قيامت راحت تر است". پس از قنوت، رکوع وسجده ها را مانند رکعت اول بجا مي آوريم.




تشهد

  در رکعت دوم هر نماز، پس از تمام شدن سجده دوم بايد در حالي که رو به قبله نشسته ايم "تشهد" بخوانيم؛
يعني بگوييم:
"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له و اشهد ان محمدا عبده ورسوله
اللهم صل علي محمد وال محمد"


سلام

  تا اينجا رکعت دوم نماز هم تمام مي شود و اگر نماز دو رکعتي باشد؛ مانند نماز صبح، بعد از تشهد، با گفتن سلام، نماز را تمام مي کنيم؛ يعني مي گوييم:
السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته
السلام علينا وعلي عباد الله الصالحين
السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته
اکنون نماز صبح را فرا گرفتيم و چنانچه نمازي که مي خوانيم سه رکعتي يا چهار رکعتي باشد، بايد در رکعت دوم، بعد از خواندن تشهد، بدون آن که سلام نماز را بگوييم، بايستيم و رکعت سوم نماز را بخوانيم.



رکعت سوم

  رکعت سوم نماز هم مانند رکعت دوم است، با اين تفاوت که در رکعت دوم بايد با حمد و سوره بخوانيم، ولي در رکعت سوم، سوره و قنوت ندارد و فقط "حمد" را مي خوانيم و يا به جاي حمد، سه مرتبه مي گوييم:
"سُبحانَ اللهِ والحَمدُ للهِ وَلا اِلهَ الاّ اللهُ واللهُ اکبرُ"
پس اگز نماز مغرب مي خوانيم، بايد بعد از سجده دوم (در رکعت سوم) تشهد بخوانيم وبا سلام، نماز را پايان دهيم.


رکعت چهارم

  اگر نمازي که مي خوانيم چهار رکعتي باشد؛ يعني: نماز ظهر يا عصر يا عشا؛ پس از سجده ها (در رکعت سوم) بدون آن که تشهد يا سلام را بخوانيم، مي ايستيم و رکعت چهارم را مانند رکعت سوم انجام مي دهيم و در پايان نماز؛ يعني پس از سجده دوم مي نشينيم و تشهد و سلام را مي خوانيم و نماز را تمام مي کنيم.


خلاصه نماز


  اکنون که چگونگي نمازهاي روزانه بيان شد، ياد آوري اين نکته لازم است که؛ آنچه در نماز خوانده مي شود و ياد گرفتن آنها لازم است، تنها بيست جمله مي باشد، پس يادگيري نماز را دشوار ندانيم، و اين دستور زندگي ساز اسلام را کوچک نشماريم بلکه با چند ساعت صرف و چند مرتبه تکرار اين جملات، به آساني مي توان نماز را فراگرفت. براي توجه بيشتر، با حذف جمله هاي تکراري، بيست جمله واجب نماز را ياد آور مي شويم:
1- "اللهُ اَکبَر"
2- بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
3- الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
4- الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
5- مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
6- إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
7- اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
8- صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ
9- غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
10- قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
11- اللَّهُ الصَّمَدُ
12- لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
13- وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
14- سُبحانَ ربٌي العظيمِ وَبحمدهِ
15- سُبحانَ ربٌي الاعلي وَبحمدهِ
16- اشهَدُ اَن لا اِلهَ الا اللهُ وَحدهُ لا شريکَ لَهُ
17- واشهدُ انٌ محمداً عبدُهُ ورَسُولُهُ
18- اللهُمٌ صَلٌ علي محمٌَدٍ والِ مُحمٌد
19- سُبحانَ اللهِ والحَمدُ للهِ وَلا اِلهَ الاّ اللهُ واللهُ اکبرُ
20- السٌلامُ عَليکُم ورحمة اللهِ وبرکاتُهُ

شکیات نماز به نقل از رساله مرجع تقلید عزیزم روحش شاد حاج آقا بهجت

شكيات نماز
مساءله 237 :
شكهايى كه نماز را باطل مى كند از اين قرار است .
1 - شك در شماره ركعتهاى نماز دو ركعتى ، مثل نماز صبح و نماز مسافر. ولى شك در نماز مستحب دو ركعتى و بعضى از نمازهاى احتياط، نماز را باطل نمى كند
2 - شك در شماره ركعتهاى نماز سه ركعتى
3 - اگر در نماز چهار ركعتى شك كند كه يك ركعت خوانده يا بيشتر
4 - اگر در نماز چهار ركعتى پيش از تمام شدن سجده دوّم ، شك كند كه دو ركعت خوانده يا بيشتر
5 - شك بين دو و پنج يا دو و بيشتر از پنج
6 - شك بين سه و شش و بيشتر از شش
7 - شك در ركعتهاى نماز كه نداند چند ركعت خوانده است
8 - شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش .
شكهايى كه نبايد اعتنا شوند
مساءله 238:
شكهايى كه نبايد به آنها اعتنا كرد عبارت است از:
1 - در چيزى كه محل بجا آوردن آن گذشته است ، مثل آنكه (( در ركوع شك كند كه حمد را خوانده يا نه ))
2 - شك بعد از سلام نماز
3 - شك بعد از گذشتن وقت نماز
4 - شك كثير الشك ، يعنى ، كسى كه زياد شك مى كند
5 - شك امام در شماره ركعتهاى نماز، در صورتى كه ماءموم شماره آنها را بداند و نيز شك ماءموم در صورتى كه امام شماره ركعتهاى نماز را بداند
6 - شك در نماز مستحبى
شكهاى صحيح نماز
مساءله 239 :
در نُه صورت اگر در شماره ركعتهاى نماز چهار ركعتى شك كند، بنابر احتياط، بايد فكر كند و اگر يقين يا گمان به يك طرف از شك پيدا كرد، همان طرف را بگيرد و نماز را تمام كند و گرنه به دستورهايى كه گفته مى شود عمل كند.
نُه صورت شك بدين قرار است
1 - شك بين دو و سه ، بعد از سر برداشتن از سجده دوم ، بنابر اظهر بايد بنا بگذارد به اينكه سه ركعت خوانده و يك ركعت ديگر بخواند و نماز را تمام كند و بعد از نماز يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بجا آورد.
2 - شك بين دو و چهار، بعد از سر برداشتن از سجده دوم ، كه بايد بنا بگذارد چهار ركعت خوانده و نماز را تمام كند و بعد از نماز، دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند.
3 - شك بين دو و سه و چهار، بعد از سر برداشتن از سجده دوم ، كه بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز، دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته بجا آورد.
4 - شك بين چهار و پنج ، بعد از سر برداشتن از سجده دوم ، كه بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز، دو سجده سهو بجا آورد.
اگر بعد از ركوع ركعتى كه در آن شك كرده و پيش از سر برداشتن از سجده دوم ، اين شك براى او پيش آيد، بنابر احيتاط واجب ، بايد نماز را دوباره هم بخواند.
5 - شك بين سه و چهار، كه در هر جاى نماز باشد، بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز، يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بجا آورد.
6 - شك بين چهار و پنج ، در حال ايستاده ، قبل از ركوع ، كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و سلام دهد و آنگاه يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته ، بجا آورد و بنابر احتياط، دو سجده سهو نيز انجام دهد.
7 - شك بين سه و پنج ، در حال ايستاده ، قبل از ركوع ، كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و سلام دهد و دو ركعت نماز احتياط ايستاده بجا آورد.
8 - شك بين سه و چهار و پنج ، در حال ايستاده ، قبل از ركوع ، كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و بعد از سلام نماز، دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته بجا آورد و سپس دو سجده سهو براى كارهاى زيادى كه انجام داده ، بجا آورد.
9 - شك بين پنج و شش ، در حال ايستاده ، كه بايد بنشيند و تشهد بخواند و سلام دهد و دو سجده سهو بجا آورد
موارد شكستن نماز
مساءله 240 :
شكستن نماز واجب ، از روى اختيار، حرام است ، ولى براى حفظ مال و جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى ، مانعى ندارد.
شكستن نماز مستحبى ، از روى اختيار، مانعى ندارد.
مساءله 241 :
اگر حفظ جان خود يا كسى كه حفظ جان او واجب است يا حفظ مالى كه نگهدارى آن واجب مى باشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، بايد نماز را بشكند.
نماز احتياط
مساءله 242 :
كسى كه نماز احتياط بر او واجب است ، بعد از سلام ، بايد فوراً نيّت نماز احتياط كند و تكبير بگويد و بنابر اظهر، حمد را بخواند و به ركوع برود و دو سجده كند.
پس اگر يك ركعت نماز احتياط بر او واجب است ، بعد از دو سجده ، تشهد بخواند و سلام دهد، و اگر دو ركعت نماز احتياط بر او واجب است ، بعد از دو سجده ، يك ركعت ديگر مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از ركعت دوم ، تشهد و سلام دهد.
مساءله 243 :
نماز احتياط، سوره و قنوت ندارد و بايد آن را آهسته بخواند.
سجده سهو
مساءله 244 :
براى پنج چيز،بعد از سلام نماز، انسان بايد دو سجده سهو بجا آورد:
1 - اگر در بين نماز، سهواً حرف بزند
2 - اگر يك سجده را فراموش كند
3 - اگر در نماز چهار ركعتى بعد از سجده دوم شك كند كه چهار ركعت خوانده ياپنج ركعت ، ولى اگر قبل از تمام شدن سجده دوم شك كند، عمل به وظيفه اى كه قبلاً گفته شد مى نمايد و بنابر احتياط دو سجده سهو بجا مى آورد، و همچنين اگر در حال ايستاده شك كرد كه شش ركعت خوانده يا پنج ركعت ، بدون ركوع مى نشيند و تشهد خوانده ، سلام مى دهد و دو سجده سهو براى ايستادن بيجا و دو سجده ديگر براى شكى كه كرده ، بنابر احتياط انجام مى دهد
4 - جايى كه نبايد نماز را سلام دهد، مثلاً در ركعت اوّل ، سهواً سلام بدهد
5 - اگر سهواً چيزى از غير ركن را كم يا زياد كند، بنابر احتياط، دو سجده سهو بجا آورد.
دستور سجده سهو
مساءله 245 :
دستور سجده سهو اين است كه بعد از سلام نماز، فوراً نيّت سجده سهو كند و پيشانى بر مهر بگذارد و بگويد:
((بِسم اللّه و باللّه و صَلَّى اللّه على محمَّدٍ و آل محمّدٍ)) يا
((بِسم اللّه و باللّهِ اللّهُمَّ صَلِّ على محمّدٍ و آل محمّدٍ))
ولى بهتر است بگويد:
((بِسم اللّه و باللّه السَّلامُ عَلَيكَ اءيُّها النَّبِىُّ و رحْمةُ اللّه و بَرَكا تُهُ))
بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و يكى از ذكرهايى را كه گفته شد بگويد و بنابر اظهر وقتى سر از سجده برداشت تشهّد بخواند و سپس سلام بدهد.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم تیر 1387ساعت 22:6  توسط طاهر | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

نوشته های پیشین
تیر 1391
فروردین 1390
اسفند 1389
دی 1389
آذر 1389
شهریور 1388
تیر 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387

استخاره با قرآن

استخاره با قرآن

اوقات شرعی تمامی شهرهای ایران اوقات شرعی تمامی شهرهای ایران

 

آرشیو موضوعی
اعمال شبهای قدر اعمال مشترکه و مخصوصه قدر
زندگینامه حضرت علی (ع)
رفع شبهات دینی
زمان ظهور امام زمان
اعمال روز وفات حضرت زهرا و فدک علل قتل حضرت فاطمه
بهجت تاریخ ظهور امام زمان و تحریفاتی در مورد او
قتل عام نسل کشی مسلملنان در چین تصاویر تکان دهنده
پیامبر و حضرت علی هنگام بعثت . مبعث چیست؟
زندگینامه حضرت ابولفضل ابوالفضل
وبلاگ
پیوندها
سایت حضرت آية الله العظمی بهجت رحمه الله
اوقات شرعی تمام شهرهای ایران
چرا نام حضرت علی (ع) در قرآن نیامده؟
دلائل ذکر نام حضرت علی (ع) در اذان و اقامه
ولادت حضرت علی (ع) مولود کعبه
تربیت حضرت علی علیه السلام
على عليه السلام هنگام بعثت
نقش على عليه السلام در هجرت
خدمات نظامى على عليه السلام
غزوه أحزاب يا خندق
فتح مکه
نص بر امامت آنحضرت
رحلت پيغمبر (ص)
غوغاى سقيفه
خلافت ابوبکر
شوراى شش نفرى عمر
نيازمندى خلفاء به وجود على (ع)
علل قتل عثمان
انتخاب به خلافت
جنگ جمل
جنگ صفین
معاویه کیست؟
حکمیت و نتایج آن
جنگ نهروان
شهادت حضرت علی (ع)
ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)
شخصیت حضرت علی (ع)
تصاویر خانه و محل ضربت خوردن حضرت علی (ع)
محرم ماه خون
حقانیت جانشینی امیرمومنان علی (ع) در غدیر خم
حضرت على (ع) و ایرانیان
مباهله ، روشن‏ترين دليل باورهاي شيعه
آيا عثمان قاتل دو دختر پيامبر (ص) بوده ؟
چرا به حضرت علي (عليه السلام) «قسيم النار والجنة» مي گويند؟
رساله آیت ا.. محمد تقی بهجت
اگر پيامبر علي را به خلافت منصوب نمود، چرا ابوبکر را براي نماز فرستاد؟
صفحه اصلی بلاگ
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM